, ,

Niet aankomen tijdens de feestdagen? Het kan!

Niet aankomen tijdens de feestdagen? Het kan!

Het hele jaar heb je hard gewerkt om je lichaam gezond en fit te houden en dan is het december… De maand waarin velen al hun ideeën over een gezonde levensstijl overboord gooien en ineens alles gaan eten en drinken wat los en vast zit. Zonde toch? Zeker omdat je weet dat je niet blij zult zijn als je na deze feestmaand op de weegschaal gaat staan. Liever niet aankomen tijdens de feestdagen, en toch gewoon lekker genieten? Met deze tips gaat het jou dit jaar wél lukken!

Drink groentesapjes

Zorg dat je lekkere groentesapjes en/of smoothies in huis hebt, of maak ze elke ochtend vers. Wanneer je hier je dag mee begint heb je gegarandeerd minder trek over de rest van de dag. En ben je dus beter bestand tegen verleidingen. Bovendien zorgt dit voor een goede balans wanneer je deze dagen toch wat meer eet en drinkt van zaken die je normaal niet zou nemen (bijvoorbeeld alcohol en suiker). Ook later op de dag, bijvoorbeeld vlak voordat je uit huis gaat of de visite komt, nog een extra sapje nemen is aan te raden!

Sporten in de ochtend

Meestal begint het echte feest pas later op de dag – zelfs een echt kerstontbijt wordt vaak niet voor 10:00 uur ingepland. Genoeg tijd dus, om vóór al het feestgedruis nog even te sporten. Eigenlijk maakt het op deze dagen niet echt uit wat je doet, als je maar calorieën verbrandt. Zo kun je zonder schuldgevoel wat extra’s nemen tijdens de kerst!

Blijf bewegen

Blijf ook later op de dag bewegen. Bijvoorbeeld door een wandeling te maken na de lunch of het diner. Is daar geen ruimte voor? Dan kun je bijvoorbeeld wat extra stappen zetten door een handje te helpen met het serveren van de drankjes en hapjes. Ik merk zelf dat ik door bewust meer te bewegen ook minder snel ga snaaien, wat ik wel vaak doe als ik stil zit. Het ergste is dan nog, dat ik niet eens door heb dat ik zit te eten. En dat is pas echt zonde!

Schep veel groenten op

Begin bij het kerstdiner met het opscheppen van groenten en vul je bord hier zo veel mogelijk mee. Door de hoeveelheid vezels in groenten ben je sneller verzadigd en eet je dus minder van de ongezonde dingen op tafel. Bovendien bevatten groenten relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen.

Drink met mate

Probeer tijdens de feestdagen niet te veel alcohol te drinken. Los van het feit dat je je een stuk energieker zult voelen als je met mate drinkt, kan alcohol er ook voor zorgen dat je meer gaat eten. En uit eigen ervaring weet ik dat je, wanneer je de volgende ochtend brak wakker wordt, sneller geneigd bent om de volgende dag alle andere voornemens hierboven ook aan je laars te lappen!

Vind je het moeilijk om deze dagen op je alcoholinname te letten, drink dan bij elk glas alcohol ook een glas water. Dit houdt je vochtbalans in orde (minder hoofdpijn!) en zorgt er bovendien voor dat je sneller verzadigd bent.

Gezonde Balans Challenge

Gezonde Balans Challenge

Milou van Healthinut.com organiseert in december de Gezonde Balans Challenge!

Dit jaar wordt het je nog makkelijker gemaakt om in deze feestmaand een goede balans te houden tussen gezond en genieten. Via Healthinut.com kun je namelijk de hele maand december mee doen aan de Gezonde Balans Challenge! “Het probleem zit hem niet in de 5 feestdagen, maar in de overige 26 dagen waarop het toch wat lastiger is om je gezonde leefstijl vol te houden” vertelt Milou van Healthinut. En ik kan dat zeker beamen: door alle het lekkers op die feestdagen ben ik zelf ook sneller geneigd om de rest van de maand ook maar wat minder op te letten. Met alle gevolgen vandien: extra kilo’s, een loom gevoel en ja, dat schuldgevoel… Healthinut steekt daar een stokje voor met de Gezonde Balans Challenge. En deze is helemaal gratis! Doe je ook mee? Je kunt je hier aanmelden.

GENIET!

Bovenstaande tips zijn er natuurlijk om je te helpen zonder schuldgevoel de feestdagen door te komen, niet om je (nog meer) stress te geven! Dus het belangrijkste wat ik je wil meegeven is: geniet! En ben je toch wat aangekomen na de feestdagen, zie het dan niet als falen. Maar zie het als een kleine vakantie van je gewoontes en ga daarna gewoon verder waar je gebleven bent. You can do this!

Wat is jouw tip om fit de feestdagen door te komen? Deel het hieronder!

(Bron afbeelding: RGBstock.com)

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *