, , ,

Goede voornemens volhouden? Zo doe je dat!

Goede voornemens volhouden? Zo doe je dat!

Het is 2 januari. De dag waarop velen beginnen aan hun goede voornemens voor het komende jaar. Stoppen met roken, gezonder leven, gewicht verliezen en meer sporten blijven toch wel populaire voornemens. En, net als ik, is iedereen ervan overtuigd dat het dit jaar wél gaat lukken! Maar waarom gaat het dan toch zo vaak verkeerd na een paar weken, of zelfs dagen? Volgens mij is goede voornemens volhouden een kwestie van bewustzijn. En daarom gaat het mij dit jaar lukken!

Niet genoeg discipline?

Hebben we met zijn allen gewoon te weinig discipline om onze goede voornemens vol te houden? Veel mensen vinden van wel, als ik op onderzoek uit ga. Maar hoe kan het dan dat we bijvoorbeeld wel de discipline op kunnen brengen om elke dag om half 7 op te staan om naar kantoor te gaan, maar niet om 3 keer per week te sporten, die zak chips te laten liggen, of geen pakje sigaretten te kopen?

Gewoontedieren

Persoonlijk denk ik dat het komt doordat mensen gewoontedieren zijn. En dat ons gedrag en onze keuzes grotendeels zijn aangeleerd. We vinden het namelijk heel gewoon om elke ochtend om half 7 op te staan om naar ons werk te gaan. Het goede nieuws is dat we ook in staat zijn om nieuwe gewoontes en keuzes aan te leren. Sterker nog: dat vinden we een stuk makkelijker dan ze af te leren. Zo moeten we onze goede voornemens dan ook zien. Niet als korte termijn-doelen, maar als het aanleren van een nieuwe gewoonte. En ook niet als iets waar we steeds weer elke dag de discipline voor op moeten brengen, voor de rest van ons leven. Want zeg nou zelf, dat motiveert toch al helemaal niet?

En daarom is discipline maar een klein onderdeel van het behalen van je doelen of goede voornemens. En ik denk ook niet dat het ons aan motivatie ontbreekt. Waar het dan wel aan ligt? Het gaat volgens mij vooral om bewustzijn.

Bewustzijn vs discipline

Waarom bewustzijn? Ik zal je uitleggen wat ik bedoel, aan de hand van een voorbeeld. Stel: je zit lekker op de bank met een zak chips en je besluit de foto’s van je laatste zomervakantie nog eens door te kijken. Op het moment dat je die ene foto van jezelf in bikini ziet, besluit je die zak chips weg te leggen. “Nu is het klaar”, denk je. Volgend jaar zie ik er eindelijk fit en slank uit in mijn bikini!” Je bent volledig gemotiveerd: dit keer gaat het je echt lukken om gezond te eten en te sporten. Maar een paar dagen later vraagt je vriendin of je een wijntje komt drinken, is je moeder jarig of staat je partner voor de deur om je te trakteren op een lekker etentje buiten de deur. Of, want zo simpel kan het zijn, je opent je voorraadkast en ziet die zak chips weer liggen… Weg discipline! En niet omdat je niet meer gemotiveerd bent, want je wilt nog steeds slank en fit in je bikini op het strand verschijnen. Waarom dan wel? Omdat je helemaal niet meer bewust bezig bent met je gestelde doelen en de motivatie erachter.

Bewust blijven bij je doelen en motivatie

Misschien spreek ik alleen voor mezelf, maar ik ben volgens mij niet de enige die bekend is met bovenstaande situaties. Maar hoe kunnen we het dan dit keer wel voor elkaar krijgen om bewust te blijven bij onze doelen en motivatie? Hiervoor heb ik een kort en simpel stappenplan gemaakt:

  1. Schrijf je doel(en) op voor het eind van 2018. Houd het kort en simpel en wees realistisch.
  2. Verdeel dat doel in 12 doelen van 1 maand (bijvoorbeeld: ‘eind januari weeg ik 80 kg’, ‘…heb ik elke week gesport’ of ‘…heb ik een feestje overleefd zonder te roken’).
  3. Verdeel nu de eerste maand in 4 weken (of een andere verdeling die bij jou en je doelen past) en als je dat wilt kun je de eerste week ook per dag bekijken. Wanneer je een nieuwe gewoonte wilt aanleren zijn de eerste dertig dagen het belangrijkst, dus beleef die zo bewust mogelijk met het oog op jouw goede voornemens.
  4. Houd een dagboekje bij, waarin je elke dag opschrijft wat je gedaan hebt om jouw doelen te behalen/ jouw nieuwe gewoonte aan te leren. En ook wat er mis is gegaan en wat je daarvan hebt geleerd. Dit kun je namelijk de volgende dag weer anders aan gaan pakken.

En met dit stappenplan ga ik 2018 goed beginnen. Ik ben heel benieuwd hoe jij het aanpakt!

Wat is jouw tip voor het volhouden van je goede voornemens?

(Bron afbeelding: RGBstock.com)

~advertentie~

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *