, ,

Een gezond kerstontbijt

Een gezond kerstontbijt

Door de kerstdagen gezond te beginnen, zorg je ervoor dat je langer energie hebt. Bovendien is de kans dat je de rest van de dag te veel eet of ongezonde keuzes maakt kleiner. Reden genoeg voor een gezond kerstontbijt. Doe je mee?

Honger of niet?

Onderstaande tips staan meteen in chronologische volgorde. Als je begint met tip 1 en 2 heb je de grootste honger/ trek al gestild en zul je minder eten van de rest van wat er op tafel staat.
En vergeet ook niet: stop met eten zodra je denkt dat je genoeg hebt gehad. Als je je meteen aan het begin van een (kerst)dag al volpropt, zul je dat merken aan je energie niveau én aan je weegschaal.

Verse groentesap

Vaak hoort er bij een feestelijk ontbijt versgeperste jus d’orange, maar je kunt het nog gezonder maken door een versgeperst groentesapje op tafel te zetten. Bij voorkeur een kerst-groene (met spinazie bijvoorbeeld), of -rode (met bietjes), natuurlijk!

Fruitontbijt

Bij een gezond ontbijt hoort natuurlijk: fruit. Maak een flinke fruitsalade van, bijvoorbeeld, meloen, appel, banaan, mandarijntjes en bramen. Wedden dat iedereen aan de ontbijttafel hier blij van wordt?

Gezonde broodjes

Bij een kerstontbijt horen (afbak)broodjes. Vroeger waren dat bij mij thuis meestal croissants, kaiserbroodjes of witte mini-broodjes. Gelukkig is er ook hierin steeds meer gezonde keuze in de supermarkten. Kies bij voorkeur voor volkoren of spelt, en varieer er op los om het extra lekker te maken.

Gezond broodbeleg

Beleg je broodjes niet meteen met vette salades, maar maak bijvoorbeeld zelf een gezondere eiersalade, of kook eieren om je brood mee te beleggen. Ook fruit (banaan!) en groenten (hüttenkäse met plakjes tomaat!) zijn ideaal gezond broodbeleg. Lees ook eens dit artikel van het voedingscentrum over gezond broodbeleg voor meer inspiratie, inclusief enkele recepten!

KerstsandwichesLekker anders

Vaak willen we met een feestelijk ontbijt juist eens wat anders op tafel zetten dan brood. Naast of in plaats van broodjes, kun je bij het kerstontbijt natuurlijk ook een lekkere havermout serveren. Of wat dacht je van gezonde pannenkoekjes of deze overheerlijke suikervrije en glutenvrije kanneelmuffins met appel?

Op pinterest kwam ook hele leuke kerstsandwiches van bruin brood, met roomkaas en komkommer, tegen. Zijn ze niet leuk?

Aan de wandel

Ga na het uitgebreide kerstontbijt lekker met z’n allen aan de wandel. Zo verbrand je weer wat calorieën en doe je wat extra vitamine D op. Daarbij zit je waarschijnlijk de rest van de dagen weer binnen, dus even een frisse neus halen is mooi meegenomen.

Wat zijn jouw tips voor een gezond kerstontbijt?
(PS: Deel je foto’s van jouw gezonde kerstontbijt op Instgram en tag @slankesloeber !)

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *