, ,

December stress? Zo gaat de Slanke Sloeber daar mee om!

December stress? Zo gaat de Slanke Sloeber daar mee om!

De decembermaand kan een stressvolle tijd zijn, zeker als je gasten verwacht. En vooral voor Slanke Sloebers: naast het feit dat je visite krijgt en er van je wordt verwacht dat je een gezellige en smaakvolle avond organiseert, wil de Slanke Sloeber ook nog eens een beetje gezond eten en het liefst voor niet al te veel geld. Hoe gaan we met die december stress om? Enkele tips!

Tip 1: Voor elk wat wils, maar jij bepaalt

Misschien krijg je gasten op bezoek die helemaal niet willen dat er alleen maar gezonde kost wordt voorgeschoteld. Of die het onzin vinden om met de feestdagen op de lijn te letten. Vaak heb je dan geen flauw idee wat je op tafel moet zetten. Maak dan een lijstje van de namen van de mensen die je hebt uitgenodigd en zet hun voorkeuren erbij. Weet je niet wat iemand zou willen, vraag het dan gerust. Maar vergeet niet: ze komen bij jou op bezoek om de feestdag te vieren, dus jij bent de gene die het uiteindelijk beslist.
Met dat lijstje van voorkeuren kom je al een heel eind. Hebben een aantal mensen dezelfde wensen, dan kun je daar het makkelijkst op in spelen. Is er iemand die iets heel aparts wil of misschien een allergie heeft, dan kun je ook vragen of hij of zij zelf iets mee wil nemen. Daar zal die persoon vast niet verbaasd van staan. Jij neemt toch immers ook dolgraag je eigen suikervrije chocolade muffins mee als je ergens anders op bezoek gaat?

Tip 2: Maak eenvoudige gerechten

Zoek recepten die niet al te ingewikkeld in elkaar zitten en bij voorkeur ook gerechten die je van tevoren klaar zou kunnen maken. Dat scheelt je een hoop tijd én stress. Heb je een vijfgangenmenu in je hoofd voor 10 man? Misschien kun je het beter bij finger food houden, of toch gaan voor een gang of twee minder.

Natuurlijk kun je ook aan iedereen vragen wat mee te nemen om zo geld te besparen, maar de kans is dat jij dan straks niet de gezonde (of minder ongezonde) maaltijd hebt die je voor ogen had is dan wel iets groter.

Tip 3: Groenten!

Zorg ervoor dat er meer dan genoeg groenten op de eettafel staan. Een aantal schaaltjes met gekookte groenten, of een flinke kom met en kleurrijke salade. En schep er zelf zoveel mogelijk van op als je aan de feesttafel zit. Groenten zijn immers gezond, over het algemeen niet heel duur en ze zorgen voor een gevuld gevoel, waardoor je minder snel naar ongezonde dingen grijpt. Meer tips nodig over niet aankomen tijdens de feestdagen? Lees dan ook even dit artikel.

Tip 4: Vraag anderen om drinken mee te nemen

Als jij het eten organiseert kun je best aan de gasten vragen om zelf wat te drinken mee te nemen. Het scheelt je een hoop gesjouw met flessen, en daarnaast hoef je je niet af te vragen wat je voor wie in huis moet halen. En niet te vergeten: hiermee houd je je budget ook een beetje in de hand tijdens een toch al veel te dure decembermaand!

Wat is jouw tip om december stress tegen te gaan?

(Bron afbeelding: RGBstock.com)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *